Recent een wandeling gemaakt op een bekende tjonger/federmesser site waar ik al eerder vondsten deed, en de afgelopen 100 jaar voor mij ook al anderen.
En de zoektocht was geheel niet onverdienstelijk met een opbrengst van 8 stuks. Het maakte mij zeer content. (en een dag later nog twee, niet op foto)

  • Een kernsteen
  • Een mesje
  • En nog wat afslagen waar volgens mij toch wel enkele wat (halffabrikaat) werktuigjes (of microlietjes?) tussen zitten. Volgens mij ook twee stekers/boortje.

De Tjongercultuur of Federmessercultuur is een cultuur uit het Laat-paleolithicum van ongeveer 10.000 tot 9.000 jaar geleden. De cultuur volgde op die van de rendierjagers van de Hamburgcultuur en trad op tijdens het Allerød-interstadiaal, toen het iets warmer werd en het toendralandschap veranderde in een berken- en dennenbos. (wikipedia)